10 Artificial Intelligence (AI) Menarik untuk PdPc - Siri 1

Artificial Intelligence atau AI berkembang dengan pesat. Ia bukan lagi fiksyen sains! 

Banyak alatan AI boleh berfungsi sebagai pembantu guru-guru untuk menjawab soalan, membantu menulis teks, mencipta imej, bercakap dengan lebih berkesan dan banyak lagi.

Walau bagaimanapun, masa sentiasa menjadi penghalang di dalam kelas. Kebanyakan guru akan bersetuju bahawa mereka akan dapat melaksanakan lebih banyak lagi aktiviti menarik jika mereka mempunyai lebih banyak masa.

Guru boleh mencari aplikasi AI yang sedia membantu mereka sekarang. Kebanyakannya adalah percuma atau mempunyai plan "freemium" dengan pilihan percuma terhad.

Berikut ialah penerangan tentang AI dan cara anda boleh mula menggunakannya untuk menyokong kerja anda di dalam kelas.

Apakah Artificial Intelligence (AI)?

Artificial Intelligence (AI) merujuk kepada keupayaan komputer atau mesin untuk melaksanakan tugas yang biasanya memerlukan pemikiran manusia, seperti pembelajaran, penyelesaian masalah, membuat keputusan dan banyak lagi. Terdapat beberapa pendekatan berbeza untuk membina sistem AI, termasuk pembelajaran mesin, di mana sistem dilatih pada set data dan boleh meningkatkan prestasinya dari semasa ke semasa, dan sistem berasaskan peraturan, di mana sistem mengikut set peraturan yang telah ditetapkan untuk membuat keputusan. 

AI boleh digunakan pada pelbagai bidang, termasuk pemprosesan bahasa, pengecaman imej dan video, robotik dan banyak lagi. Matlamat penyelidikan AI adalah untuk mencipta sistem yang boleh melaksanakan tugas yang idealnya lebih baik daripada manusia. AI mempunyai potensi untuk merevolusikan banyak industri dan mengubah cara kita hidup dan bekerja, tetapi ia juga menimbulkan persoalan etika dan sosial yang penting.


1. ChatGPT


ChatGPT ialah chatbot AI generatif yang berinteraksi secara perbualan, seperti yang dilakukan oleh manusia. Ia dilatih dengan maklumat dari seluruh internet dan banyak sumber lain dan ia telah dilatih oleh manusia untuk berinteraksi dengan kita secara yang realistik.

Cara ia berfungsi: Tanya ChatGPT soalan atau berikan permintaan. Ia akan bertindak balas. 

Harga: Ia adalah aplikasi PERCUMA, bermakna terdapat pelan percuma dan pelan premium berbayar.
Anda boleh memberikan pertanyaan tanpa had dengan versi percuma. 

ChatGPT Plus ($20/bulan) memberikan akses umum kepada ChatGPT, walaupun pada waktu puncak. Ia menyediakan masa tindak balas yang lebih pantas. Selain itu, ia memberi keutamaan akses kepada ciri dan penambahbaikan baharu.


2. Perplexity


Perplexity ialah satu lagi chatbot AI generatif yang membolehkan pengguna bertanya soalan dan mendapatkan respons secara perbualan. Perkara yang kelihatan membezakan Perplexity ialah ia memetik sumber, yang mudah di 'klik' untuk mendapatkan lebih banyak konteks dan lebih banyak maklumat.

Cara ia berfungsi: Layari Perplexity dan tanya soalan atau minta sesuatu. Anda akan melihat versi ringkas pada mulanya, tetapi anda boleh mengklik untuk melihat respons terperinci. Ia juga akan menyenaraikan sumber di mana ia mendapatkan maklumatnya dan topik lain yang berkaitan. Anda boleh bertanya soalan susulan, dengan cara perbualan seperti ChatGPT.

Harga: Ia adalah PERCUMA


3. Curipod


Berikan Curipod (curipod.com/ai) topik dan ia akan menjana slaid interaktif untuk anda dalam beberapa saat, termasuk:

  • Polls
  • Word clouds
  • Open-ended questions
  • A drawing tool

Cara ia berfungsi
: Berikan details topik pengajaran untuk curipod membina slaid interaktif. Sebaik sahaja anda mempunyai slaid (9-12 slaid pada topik anda), anda boleh mengedit dan melaraskan mengikut keperluan anda. Selain itu, anda boleh menambah lebih banyak slaid sendiri.

Harga dan terma: Ia adalah "PERCUMA", bermakna terdapat pelan percuma dan pelan premium berbayar.

Dengan pelan percuma, anda boleh mempunyai sehingga lima Curipod private. (Padamkan yang lama dan cipta yang baharu.)

Pakej berbayar adalah USD15/bulan untuk guru. Terdapat lesen sekolah dan daerah disediakan.

Semak: curipod.com

4. Education Copilot

Perlukan titik permulaan untuk rancangan pengajaran anda? Education Copilot memberi anda templat yang dijana AI untuk lesson plans, writing prompts, educational handouts, student reports, project outlines dan banyak lagi.

Ia mempunyai 10+ tools untuk membantu menjimatkan masa dan mencipta kandungan untuk pdpc.

Cara ia berfungsi: Buka Copilot dan pilih salah satu alatan gurunya, termasuk edaran maklumat, rancangan pengajaran dan banyak lagi. Tambahkan beberapa butiran tentang kandungan yang ingin anda bincangkan. Kemudian menjana produk. Jika ia bukan yang anda mahukan, laraskan maklumat yang anda masukkan untuk mencipta sesuatu yang lain. 

Harga: 30 hari percubaan percuma. Selepas itu, ia adalah $9 sebulan.


5. Yippity

Yippity akan menukar mana-mana teks atau mana-mana laman web kepada kuiz secara automatik. 

Ia mencipta soalan dan jawapan berdasarkan teks yang diserahkan, yang boleh cooy dan paste ke dalam kad imbas atau kuiz.

Cara ia berfungsi: Copy & paste teks daripada nota anda (terhad kepada 10,000 aksara) -- atau salin/tampal URL ke halaman web. Serahkan, dan ia menjana soalan dan jawapan. Kemudian, gunakan butang kongsi untuk berkongsi kuiz dengan orang lain.

Harga: Buat tiga kuiz AI percuma setiap bulan. Penjanaan soalan AI tanpa had tersedia pada "Rancangan Awal," iaitu $2.99/bln.

Semak: yippity.io


6. Quillbot


Quillbot akan membantu anda menghuraikan atau menulis semula teks. Analisis banyak sinonim untuk mencari perkataan yang betul.

Gunakannya untuk membantu kelancaran, perbendaharaan kata, nada dan gaya anda. 

Cara ia berfungsi: Paste beberapa teks ke dalam Parafrasanya dan minta ia menyusun semula teks tersebut. Ia akan menawarkan banyak pilihan untuk mengolahnya semula.

Harga: Ia adalah alat "freemium", bermakna terdapat pelan percuma dan pelan premium berbayar.

Versi percuma menawarkan 125 perkataan dalam Paraphraser dan 1200 perkataan dalam Summarizer serta pilihan terhad lain pada ciri lain.

Premium ialah $19.95USD sebulan atau $99.95USD setahun dan anda mendapat perkataan tanpa had dalam Paraphraser dan 6000 perkataan dalam Summarizer serta lebih banyak pilihan pada ciri lain.

Semak: quillbot.com

7. PowerPoint Speaker Coach



PowerPoint Speaker Coach membantu anda membuat persediaan secara tertutup untuk memberikan pembentangan yang lebih berkesan.

PowerPoint Speaker Coach menilai rentak, nada, penggunaan kata-kata, ucapan tidak formal, eufemisme dan istilah sensitif budaya, dan ia mengesan apabila anda terlalu banyak bercakap atau hanya membaca teks pada slaid.

Selepas setiap latihan, anda mendapat laporan yang merangkumi statistik dan cadangan untuk penambahbaikan.

Bagaimana ia berfungsi:

  1. Buka pembentangan anda dalam PowerPoint untuk web.
  2. Log masuk dengan akaun Microsoft anda.
  3. Pada tab Tayangan Slaid, pilih Latih Tubi dengan Jurulatih.
  4. Pilih Bermula di bahagian bawah sebelah kanan apabila anda bersedia untuk memulakan latihan.
Harga: Kini tersedia untuk semua orang dalam pratonton percuma—walaupun tanpa langganan Microsoft Office. 


8. Grammarly


Grammarly ialah pembantu penulisan dalam talian anda. Menggunakan Artificial Intelligence, membantu anda mengarang tulisan yang berani, jelas dan bebas kesilapan. Ia boleh berfungsi dalam emel anda, productivity suite, dan juga media sosial anda. AI Grammarly menyemak tatabahasa, ejaan, gaya, nada dan banyak lagi.

Cara ia berfungsi: Taip terus ke dalam editor Grammarly, paste tulisan daripada dokumen lain atau gunakan alat tambah Grammarly yang tersedia untuk banyak tapak dan apl. 

Harga: Ia adalah alat "freemium", bermakna terdapat pelan percuma dan pelan premium berbayar.
Pelan percuma menyemak tatabahasa, ejaan, tanda baca, kepekatan dan pengesanan nada.
Pelan premium berharga $12.00 USD/bulan dan termasuk semua dalam pelan percuma serta penulisan semula ayat penuh, pilihan perkataan, cadangan nada dan petikan


9. Canva's video background remover



Canva's video background remover membolehkan anda mengalih keluar latar belakang mana-mana video dengan hanya mengklik butang.

Tiada skrin hijau? Tiada masalah! Dengan alat ini anda boleh mengangkut diri anda, atau pelajar anda, ke mana-mana sahaja di dalam atau di luar dunia ini.

Cara ia berfungsi:  Canva's video background remover ialah ciri premium yang semua pendidik mempunyai akses melalui akaun Canva EDU Pro PERCUMA mereka.

Untuk menggunakan ciri ini cuma muat naik video ke Canva. Klik "edit video" kemudian di bawah "effects" klik "background remover".


Harga dan syarat: Dapatkan akaun Canva EDU Pro percuma anda dengan mendapatkan pengesahan di canva.com/education .


SemakCanva Video: background remover, new animations


10. YouTube Summary with Chat GPT


Dari laman web Glasp.co:

YouTube Summary With ChatGPT ialah Chrome Extension percuma yang membolehkan anda mengakses ringkasan video YouTube yang sedang anda tonton dengan pantas menggunakan teknologi AI ChatGPT OpenAI. Gunakan sambungan ini untuk menjimatkan masa dan belajar dengan lebih cepat.

Cara ia berfungsi: Pasang sambungan Chrome atau Safari dan buka mana-mana video YouTube. Klik pada transkrip & ringkasan kemudian pada ikon ChatGPT untuk melihat ringkasan AI.

Harga: PERCUMA 

Pautan: glasp.co

SAMBUNGAN 10 LAGI AI UNTUK PDPC DALAM SIRI 2 AKAN DATANG. 


Post a Comment

0 Comments