10 Idea Aktiviti Menarik yang Boleh Dilaksanakan Pada Minggu Pertama Persekolahan

Selepas cuti sekolah yang panjang, mungkin agak mencabar bagi murid untuk beralih semula ke rutin persekolahan biasa. Justeru, penting untuk kita memulakan minggu pertama persekolahan dengan aktiviti hands-on berbentuk suai kenal yang menyeronokkan dan menarik, tidak terus dengan kelas akademik seperti mana saranan Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek.

Aktiviti hands-on ini bukan sahaja membantu murid sebagai persediaan untuk sesi pembelajaran tetapi juga memberi peluang kepada mereka untuk berhubung dengan rakan dan guru dalam suasana yang santai. Di sini, saya akan berkongsi 10 aktiviti hands-on menarik yang boleh dilakukan oleh murid pada minggu pertama persekolahan.


10 IDEA AKTIVITI MENARIK PADA MINGGU PERTAMA PERSEKOLAHAN

  1. Ice Breaking Game: Ice Breaking Game ini boleh menjadi aktiviti yang menyeronokkan untuk murid mengenali antara satu sama lain dan membina semangat komuniti di dalam bilik darjah. Sebagai contoh, cikgu boleh meminta murid memperkenalkan diri mereka dan berkongsi sesuatu yang menarik tentang diri mereka atau bermain permainan seperti "Two Truths and a Lie.'' Lihat Cara bermain di sini, How to play Two Truths and a lie Game
  2. Projek seni kolaboratif: Melaksanakan projek seni secara kolaboratif boleh membantu murid membina kemahiran kerja berpasukan dan secara tak langsung dapat membina 'sense of accomplishment.' Sebagai contoh, cikgu boleh meminta murid bekerjasama untuk mencipta mural atau arca besar menggunakan bahan kitar semula. Secara tak langsung dapat juga mencantikkan laman sekolah.


  3. Eksperimen sains 'Science is Magic': Menjalankan eksperimen sains mudah boleh membantu murid meneroka dan belajar tentang konsep saintifik serta mengembangkan kemahiran menyelesaikan masalah mereka. Sebagai contoh, cikgu boleh meminta pelajar menjalankan eksperimen dengan ketumpatan atau membuat elektromagnet mudah. Boleh rujuk contoh aktiviti di sini, SCIENCE IS MAGIC
  4. Scavenger Hunt: Scavenger hunt boleh menjadi cara yang menyeronokkan untuk membiasakan murid dengan kelas dan peralatan yang ada di dalam kelas. Contohnya, cikgu boleh membuat senarai item untuk murid cari di dalam kelas, seperti stapler, kamus dan kalkulator.

  5. Oral Presentation @ Pembentangan Lisan: Pembentangan lisan boleh menjadi cara yang baik untuk murid mengembangkan kemahiran pengucapan awam mereka dan meningkatkan kemahiran komunikasi mereka. Cikgu boleh meminta murid menyediakan pembentangan ringkas tentang topik yang mereka minati atau minta mereka berkongsi tentang pengalaman percutian mereka secara santai.
  6. Permainan bahasa: Cikgu boleh melaksanakan permainan bahasa bersama murid seperti permainan teka silang kata atau wordsearch dengan mengedarkan lembaran kepada murid. Permainan ini boleh dilaksanakan secara berkumpulan.
  7. Permainan Pemikiran Kritis @ Critical thinking Games: Permainan pemikiran kritis boleh membantu murid mengembangkan kemahiran analisis dan kebolehan menyelesaikan masalah mereka. Guru boleh meminta murid bekerja dalam kumpulan kecil untuk bermain permainan seperti "Escape Room" atau "Brain Teaser" yang memerlukan mereka menggunakan logik dan penaakulan untuk menyelesaikan teka-teki @ puzzles dan masalah.

  8. Role-Playing Scenarios @ Senario Main Peranan: Senario main peranan boleh membantu murid mengembangkan kemahiran komunikasi dan penyelesaian masalah mereka di samping menggalakkan mereka berfikir secara kreatif. Guru boleh menyediakan murid dengan senario, seperti interaksi perkhidmatan pelanggan @ 'customer service interaction', dan minta mereka bergilir-gilir memainkan peranan yang berbeza. Aktiviti ini boleh digunakan dalam pelbagai subjek dan boleh disesuaikan agar sesuai dengan objektif pembelajaran tertentu.

  9. Coding or technology project: Memperkenalkan murid kepada pengekodan atau projek teknologi lain seperti robotik boleh membantu mereka mengembangkan kemahiran penting untuk masa hadapan. Sebagai contoh, guru boleh meminta murid membuat laman web mudah atau belajar cara mengekod permainan video mudah.



  10. Mewarna dan Doodling Session (Terapi @ mindfulness activity): Mewarna dan Doodling @ menconteng boleh menjadi cara terbaik untuk murid berehat, menghilangkan tekanan dan menumpukan perhatian mereka. Aktiviti ini boleh dilakukan di dalam bilik darjah, di ruang yang sunyi, mahupun di luar, bergantung kepada kemudahan sekolah dan keadaan cuaca. Untuk menyediakan aktiviti, guru boleh menyediakan murid kertas lukisan atau bekalan seni lain dan membenarkan mereka mencipta reka bentuk mereka sendiri atau mewarnakan templat doodles mereka sendiri. Guru juga boleh memberi tajuk atau tema untuk memberi inspirasi kepada kreativiti mereka, seperti alam semula jadi, haiwan atau corak abstrak. Guru boleh mainkan Muzik yang mendamaikan untuk mewujudkan suasana tenang sepanjang aktiviti.

Post a Comment

0 Comments