6 Aplikasi untuk Perkembangan Kemahiran Anak-anak Autisme

Setiap tahun, pembangun dan pencipta aplikasi melancarkan aplikasi baru khusus untuk anak-anak autisme. Aplikasi-aplikasi ini bertujuan untuk menyokong komuniti autisme dengan memberi tumpuan kepada keperluan sosial, komunikasi, emosi, bahasa, dan organisasi kanak-kanak autistik ini.


Paparan kepada aplikasi autisme berkualiti yang tepat dapat membantu kanak-kanak autistik dalam pelbagai cara. Secara khusus, aplikasi berkualiti tinggi dapat membantu kanak-kanak mendapatkan keyakinan diri dan membantu mereka mengembangkan kemahiran seperti membuat keputusan, berkomunikasi, berinteraksi sosial, dan mencari motivasi untuk memperbaiki dan belajar. Dalam artikel ini, anda akan mengetahui beberapa aplikasi autisme terbaik untuk kanak-kanak yang terdapat pada masa ini.

1. Proloquo2Go

Hanya untuk Apple


Jika anda berminat dengan aplikasi komunikasi terbaik untuk kanak-kanak autisme, selain Avaz, Proloquo2Go adalah salah satu aplikasi terbaik untuk membantu kanak-kanak autisme yang tidak dapat bercakap. Aplikasi ACC (Augmentative and Alternative Communication) ini boleh digunakan sebagai alat komunikasi harian, menyokong perkembangan kemahiran bahasa utama. Dengan menggunakan simbol-simbol, pengguna belajar untuk menyatakan diri mereka melalui penggunaan ciri-ciri inovatif yang disokong oleh pengetahuan klinikal dan kajian terhadap pengguna. Yang terbaik daripada semuanya, aplikasi ini boleh disesuaikan sepenuhnya, membenarkan anda untuk mengubah segala-galanya dari kosa kata hingga penampilan aplikasi itu sendiri.

2. i Create… Social Skills Stories

Hanya Untuk Apple




Konsep i Create... Social Skills Stories berdasarkan keperluan untuk kanak-kanak belajar bagaimana berinteraksi dalam situasi sosial. Dengan menggunakan kombinasi visual, audio, dan teks untuk menggambarkan peristiwa atau kemahiran, cerita-cerita ini memberikan contoh bagaimana pengguna akan berinteraksi dengan orang lain mengikut situasi. Tujuannya adalah untuk membantu pengguna meningkatkan kemahiran sosial agar mereka dapat mengaplikasikan apa yang mereka pelajari untuk mengembangkan rutin baharu. Semua langkah dan jalan cerita boleh disesuaikan, membenarkan anda mengimport gambar-gambar peribadi dan halaman tanpa had ke dalam cerita-cerita anda.

3. Speech Blubs 2

Apple + Android

Apabila melibatkan aplikasi pendidikan untuk kanak-kanak autisme, terdapat banyak pilihan yang luar biasa, termasuk Speech Blubs 2. Aplikasi "pembelajaran pertuturan" untuk kanak-kanak ini mendapat kelulusan daripada pakar terapi, membolehkan kanak-kanak autisme mengaktifkan bahasa melalui aktiviti-aktiviti pertuturan yang menyeronokkan. Walaupun aplikasi ini tidak secara khusus direka untuk kanak-kanak autisme, ia ditujukan untuk kanak-kanak yang lambat bercakap. Membantu kanak-kanak autisme belajar bunyi pertama, perkataan, dan ayat. Tidak menghairankan apabila aplikasi ini memenangi beberapa anugerah, termasuk 'Mom’s Choice Award' dan “Best and Trusted Speech Therapy App for Kids” dari techozens.com.

4. Language Therapy for Kids – MITA

Apple+ Android




Dengan penilaian bintang 4.4 (daripada 5) di Apple dan penilaian bintang 4.6 di Android, Language Therapy for Kids - MITA daripada ImagiRation adalah aplikasi terapi bahasa pertama dan satu-satunya yang disokong oleh data klinikal. Semasa ujian klinikal selama 3 tahun dengan melibatkan 6,454 kanak-kanak autisme, mereka yang menggunakan MITA meningkatkan skor bahasa sehingga 120% lebih tinggi daripada kanak-kanak dengan penilaian awal yang sama.

5. Otsimo

Apple + Android



Otsimo menawarkan aplikasi pendidikan khas dan terapi pertuturan yang tersedia untuk peranti Apple dan Android. Direka berdasarkan analisis tingkah laku terapan (ABA) dan ACC, misi Otsimo adalah untuk membantu kanak-kanak mencapai tonggak perkembangan penting. Dengan lebih daripada 50 permainan untuk dipilih, anda boleh memperibadikan pengalaman anak anda untuk memenuhi keperluan unik mereka. Laporan kemajuan juga tersedia agar ibu bapa dapat mengesan kemajuan yang dicapai.

6. Autispark 

Hanya untuk Android



AutiSpark adalah satu-satunya aplikasi pendidikan yang unik untuk kanak-kanak dengan Gangguan Spektrum Autism (GSA) dengan permainan pembelajaran yang direka khas dan disahkan oleh pakar-pakar. Jika anda menghadapi kesukaran dalam mengajar konsep-konsep asas kepada anak anda, AutiSpark adalah satu-satunya yang perlu anda cuba. AutiSpark menawarkan pelbagai permainan pembelajaran yang dikaji dengan baik, menarik dan interaktif yang direka dengan teliti untuk memenuhi keperluan pembelajaran kanak-kanak autistik. Ia termasuk konsep-konsep seperti hubungan gambar, memahami emosi, pengenalan bunyi, dan banyak lagi.

Setiap anak dalam spektrum autisme mempunyai keperluan yang unik, oleh itu, anda perlu memilih aplikasi-aplikasi autisme yang paling efektif dalam membantu perkembangan anak autisme.

Post a Comment

0 Comments